У дошкільному закладі створено умови доступності для навчання осіб з особливими освітніми потребами.
Див. за посиланням: Нормативно-правова база інклюзивної освіти
Психологічний супровід інклюзивного навчання в умовах ДНЗ
Див. за посиланням:Рекомендації батькам щодо взаємин з дитиною із особливими потребами!!!
Право на рівний доступ до якісної освіти та навчання за місцем проживання в умовах загальноосвітнього закладу – це право всіх дітей. Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей – усі діти є цінними й активними членами суспільства.
ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ» від 05.09.2017 року №2145-VІІІ набрав чинності з 28.09.2017 року
Стаття 19. Освіта осіб з особливими освітніми потребами
- Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
- Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти.
- Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.
- Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.
- Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення розумного пристосування та універсального дизайну.
- Навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку та інвалідністю, у закладах дошкільної, позашкільної та середньої освіти здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
- Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
- Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.
Стаття 20. Інклюзивне навчання
- Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку.
- Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами і класами створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
- Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями забезпечуються у закладах освіти допоміжними засобами для навчання.
- Особам з особливими освітніми потребами надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Психолого-педагогічні послуги – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.
Корекційно-розвиткові послуги (допомога) – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
- Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.
Психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.
- Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
- Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.
Матеріально-технічна база ЗДО: ігрова студія розвитку, кабінет психолога, музична і фізкультурна зала, медичний кабінет
Працюють спеціалісти: практичний психолог, вчитель-логопед, вчитель-дефектолог, сестра медична старша.
Про роботу з дітьми із особливими освітніми потребами, та інклюзивні групи
- Закон України «Про освіту»(стаття 20. Інклюзивне навчання). Переглянути
- Закон України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю” (назва Закону із змінами, внесеними згідно із Законом N 2249-VIII ( 2249-19) від 19.12.2017). Переглянути
- Закон України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні” (Документ 2961-IV, чинний, поточна редакція — Редакція від 01.01.2020, підстава – 2671-VIII) Переглянути
- ”Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах” (наказ МОН і МОЗ України від 06.02.2015 № 104/52. Переглянути
- ”Про порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах” (лист Міністерства освіти і науки України вiд 02.04.2015 №1/9-169). Переглянути
- ”Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах” (постанова Кабінету Міністрів України від 09.08.2017 №588). Переглянути
- “Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах” (інструктивно-методичні рекомендації МОН України від 12.10.2015 №1/9-487). Переглянути
- “Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг” (проект закона України від 04.07.2018 № 8556). Переглянути
- “Про затвердження Переліку деяких категорій осіб з особливими освітніми потребами” (проект постанови Кабінету Міністрів України № 6/н від 13.01.2018). Переглянути
- «Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад» (постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2015 № 530, якою унормовано створення інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах). Переглянути
- “Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти” (наказ МОН України від 08.06.2018 № 609). Переглянути
- “Про порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти” (постанова КМУ від 13.11.2018 №1/9-691). Переглянути.
- “Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти” (постанова КМУ від 10.04.2019 №530). Переглянути
- “Щодо порядку зарахування дітей до інклюзивних та спеціальних груп ЗДО” (лист МОН від 10.04.2019 №1/9-235). Переглянути
- “Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 навчальному році” (лист МОН від 05.08.2019 №1/9-498). Переглянути
- Лист МОН від 31.08.2023 № 1/13094-23 «Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році» Переглянути